Making of Seicha Matcha: z digitálu na papír a pak zase zpátky
Někdy koncem roku 2017 jsme našemu mecenáši, Richardu Cholevovi, nabídli animovanou reklamu k nápojům, které v Česku distribuuje. Je to člověk, který dovezl návykový Club Maté, a teď měl ve skladu novou bombu, limonádu Seicha Matcha.
Byla to pro nás první komerční zakázka, na které přiložili ruku k dílu snad všichni z našeho studia. Nad třiceti sekundami jsme strávili měsíc a půl práce, ale výsledek stál za to. Dostali jsme se do výběru Motionographeru, stali jsme se reklamou dne na Booooooom a letos jsme dostali stříbrnou ADC Award za motion design. A teď se s vámi konečně můžeme podělit o elaborovaný postup práce, protože jsme konečně dostříhali making of 🙂
1. Scénář a storyboard
Na začátku jsme dali brainstorm, kde jsme na stůl vyklopili techniky, které nás baví a chtěli jsme si je vyzkoušet. A po předchozí zkušenosti s papírkovou znělkou pro Lustr jsme se rozhodli, že prohloubíme naše zkušenosti právě ve stop motionu. Dali jsme dohromady mood board a vytvořili ambiciózní koncept, který měl ve třech 10 sekundových příbězích vyprávět o 3 komponentech nápoje Seicha Matcha. Byla to “voda”, “bublinky” a “matcha”. Výsledkem měl být 30 sekundový spot, kde se všechny komponenty smíchají. K variantě “bublinky” dokonce vzniknul storyboard, na který se můžete mrknout na konci odstavce. Nakonec jsme si ale uvědomili, že jednotlivé příběhy jsou solitérní 30 sekundové reklamy a že stihneme vyrobit jen jednu z nich. A tak jsme nabídli příběh “matcha”, který byl jako reklama Seicha Matcha funkční sám o sobě. Na storyboard ke scénáři matcha se můžete mrknout tady.
2. Animatik
Pro stop motion je animatik jako student pro 17. listopad. Bez něj by nebyla revoluce. Teda animace. Čím přesnější je, tím více času vám ušetří v samotné animaci. Když se na něj teď zpětně dívám, mohli jsme ho klidně prezentovat jako hotovou reklamu. Animatik vyráběla naše animátorka Veronika v TV Paintu.
3. Design
Ve Photoshopu Veronika navrhla, jak budou vypadat postavy a prostředí. Tyto skici a concept arty sloužily jako komunikační médium pro výrobu 3D modelů v dalším kroku.
4. 3D Modelování
A tady to začíná být zajímavé. Abychom dostali spot z digitálu do fyzického prostoru, použili jsme 3D. Původně jsme mysleli na 3D tisk, inspirovaní po loňském Mouvu a skvělé přednášce o Bear on Stairs. Nakonec ale přišel náš animátor Vojta s originálnějším řešením – Pepakura designer. Je to software, který vám umožní rozložit 3D modely na vystřihovánky z Ábíčka. Takže jsme museli vyrobit v Blenderu přes 150 3D modelů různých rekvizit, postaviček a jejich fází. Fun fact: na začátku jsme byli nervózní, jestli zvládneme stop motion reklamu naanimovat dostatečně dokonale. A tak jsme pro jistotu vyrobili komplet animovaný spot podle animatiku ve 3D. Níže je jedna z prvních 3D vizualizací.
5. Pepakura designer
Jakmile měl Vojta všechny 3D modely a fáze, zakouzlil Pepakura hůlkou a převedl veškeré modely na 3D vystřihovánky. Ty jsme tiskli na barevné papíry z papírnictví Papyrus, které máme tady za rohem. (tento obsah není placená reklama)
6. Manuální práce
Týden a půl ruční dřiny. Jestli měl někdo z nás do té doby rád papírové modýlky, teď při pohledu na Okoř v měřítku 1:400 dostane záchvat úzkosti. Stříhat, ohýbat, lepit, a znova. Do většiny dutých rekvizit jsme zezadu udělali díry a dali do nich malé magnetky. Animovali jsme totiž na stole, na kterém jsme měli pod pozadím položený plech, aby se rekvizity mezi záběry nehýbaly. Díky tomu jsme zjistili, že mnohonásobně dražší než dvoumetrový plech je jeho doprava po Praze.
7) Animace
Na další týden a půl se pak Verča zavřela do studia a nepouštěla nás dovnitř. Ke stop motion animaci používala Dragonframe, máme in-house zrcadlovku Canon 7D s objektivem 17 – 40 f4L, pár jednoduchých světel (Pepo, pořád je máš u nás v úschově :)) a Dedo lighty, které jsme si pronajali od Frame Production. Z kousku OSB desky, drátků, propisky, kolíčků a magnetu pak Verča vyrobila custom made rigy. Již brzy ve vašich oblíbených eshopech.
8) Retuše
Možná největší pain celé výroby Seichy. Ve třech lidech jsme další dva týdny retušovali ze záběrů ty krásné průpiskové rigy, drátky, gumičky. Vyrovnávali jsme barevnost pozadí, veškeré otřesy objektů. Myslím, že Jáchym a Vojta doteď znají každý frame nazpaměť. Compositing a retuše jsme dělali v After effects, kompletaci pak v Premiere, grading v Davinci. Pro geeky, jako intermediát jsme používali DPX. Na nevyretušovanou verzi se můžete kouknout tady:
9) Resumé
Seicha – it has Matcha! je výsledkem experimentování, nadšení i frustrace, dřiny nad každým framem v několika různých fázích. Ale je to práce, která nám doteď dělá radost a nosí další zakázky. Ověřili jsme si, že nejkreativnější dokážeme být, když máme nad zakázkou volnou ruku – a díky za ni, pane Cholevo! Tady se můžete ještě kouknout na hotové dílo, kterému dodal finální šmrnc hudbou a voiceoverem Vašek Toman:
Máte vlastní zkušenosti s kombinacemi digitální a analogové animace? Napište nám do komentářů.
P.S. Pokud jste to dočetli až sem, mám pro vás bonusový fun fact. Z making of videa je originálně dokumentární jen část, ve které Veronika natáčí stop motion v ateliéru. Zbytek jsme dotočili, až když byla reklama hotová. Verča si vzala do práce víc triček, aby to nebylo poznat.
Credits:
- Klient: Seitcha Matcha
- Režie, animace: Veronika Zacharová
- Art director: Martin Jůza
- Producent: Johana Burešová
- Zvuk: Matěj Chrudina
- Hudba: Václav Toman
- VFX, postpro: Jáchym Hrubý, Vojtěch Kamas
- Námět: Vojtěch Dudek, Filip Veselý, Martin Jůza, Juliána Silvie